Mazda MX-5

Na vele jaren Toyota toch de overstap naar een ander Japans merk gemaakt.
In het kader van ‘je bent jong en je wilt wat’ heb ik een cabrio gekocht.

Nee, ik zit niet in een midlife crisis, echt niet! Ik heb meenstal maar 1 of geen passagier mee en autorijden moet wel leuk blijven, dus heb is mijn volgende auto een cabrio geworden. Dat had ook een MR2 kunnen zijn, maar een MX-5 is net even wat praktischer en iets meer ‘fool proof’ dan een MR2. Een MR2 heeft ook achterwiel aandrijving, maar omdat daar ook de motor achterin ligt zit daar ook het meeste gewicht. De voorkant is wat lichter waardoor hij wat minder goed te besturen is. Althans da zegt men. Een MX-5 schijn je verder te kunnen pushen voordat het echt mis gaat. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus ik zal er zuinig op zijn. Ik wil er lang van kunnen genieten, want cabrio rijden is echt wel genieten ben ik achter. Waarom heb ik nooit eerder een auto zonder dak gekocht?

Mijn specifieke MX-5 is er één van de tweeduizend 20th Anniversary modellen. Voor Europa zijn er in totaal 2000 blauwe, witte en rode 20th Anniversary modellen geproduceerd. Allemaal genummerd en standaard voorzien van een veerpootbrug, 17-inch speciale velgen, chroom kleurige koplampen en wat chrome accenten. Ook is een paneel op het dashboard en zijn de roll-bars in de kleur van de auto gespoten. In mijn geval 34K, oftewel parelmoer wit.

Er ligt een 1.8 motor te snorren onder de motorkap. Wel met 7 minder pk’s dan de Yaris. Toch voelt de MX-5 sneller. Dat is misschien de ervaring van open rijden, want ook qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Beide auto’s wegen iets meer dan 1000 kilo. Wel is de motor van de MX-5 levendiger. De Yaris kon je gewoon lui rijden, bijv. 50 km/h in de derde en ook wel vierde versnelling. De motor vond dat geen probleem. Die pakte alsnog goed op. De MX-5 kan dit niet waarderen. Die heeft liefst dat je 80 km/h rijdt in de vierde versnelling. En dan nog maakt de motor net 3000 toeren, dus dat is prima te doen.

De overstap bevalt in elk geval zeer goed. Ja, ik heb veel minder ruimte en kan geen fiets meer meenemen en maar 1 passagier, maar het rijplezier is dubbel zo hoog. Mochten die gemissen echt op gaan breken dan haal ik er wel een andere auto bij. Wel weer een Toyota… een iQ of een Yaris Verso….